Is eller värme vid skada?

Vid akut smärta rekommenderas is på det smärtsamma området. Kylan reducerar svullnaden och därmed de inflammatoriska ämnen som irriterar nerven som sänder en smärtsignal till hjärnan. Inom idrotten när någon blir skadad lägger man is på direkt för att få minska skadan och återhämtningen så snabbt som möjligt. 

Ta en ispåse (något mjukt som kan formas efter kroppen) och lägg en handduk runt den. Ha på ispåsen ca 30 min på och sen 60 min i frysen. Repetera flera gånger under dagen tills smärtan och svullnad reduceras. 

Värme kan användas i den sub akuta och kroniska fasen. När den akuta smärtan reducerats efter några dagar eller veckor kan värme och kyla varvas eller endast värme läggas på det stela området för att främja blodcirkulation och läkning. 

Vad är skillnaden mellan en Kiropraktor och en Naprapat?

Naprapater och Kiropraktorer arbetar idag väldigt likt varandra. Skillnaden ligger mer i utbildningen. 

En Naprapat har 4 års utbildning från en privat högskola. En utlandsutbildad Kiropraktor har 5 års universitetsutbildning.

I Danmark läser Kiropraktorstudenter och läkarstudenter tillsammans första 3 åren, därefter specialiserar sig kiropraktorer på nerv, muskler och skelett. Det är denna standard som ECCE, European Council on Chiropractic Education, ser till att alla godkända Kiropraktors utbildningar håller i Europa. 

Vad är det som ’knäcker’?

Det som brukar förknippas med Kiropraktiken är manipulationen. Det är ett specifikt tryck med Kiropraktorns händer på en led som är ’låst’ i en viss riktning. Syftet med manipulationen är att återfå normal funktion i leden och normal tonus i muskler runt omkring leden. 

Oftast (men inte alltid) knakar det när man blir ”justerad”. Det är samma process som sker som när man drar i ett finger och det knakar. Det är vakuum som uppstår tillfälligt när man separerar två ledytor, vakuumet fylls av koldioxidbubblor som sedan spricker vilket ger det karaktäristiska ljudet. Vilket kan låta obehagligt men är helt ofarligt.