Prehabilitering – skadeförebyggande träning

Prehab bygger sin princip på biomekanisk fysiologi och den kan tillämpas i alla delar där rörelse och särskilt avsaknad av rörelse finns. Arbetsplatser är ett område där prehabilitering blir mer och mer vanligt. Att förebygga problem med lätt träning och koordinerade rörelser för kroppen regelbundet, istället för att endast fokusera på styrketräning ett par gånger i veckan, stöds nu av forskning och rekommenderas av läkare och terapeuter.

Belastnings och förslitningsskador

Bristen på träning eller väldigt monotona rörelser formar även det kroppen och tillslut kan det leda till belastnings och förslitningsskador med kompensationer som följd och kronisk smärta.

Ofta startar detta från ung ålder – när vi som barn börjar skolan får vi sitta timme efter timme varje dag. Denna sedentära och repetitiva livsstil leder till att vissa stabiliserings muskler inhiberas eller ’stänger av’. Då blidas ett kompensationsmönster i kroppen som inte är bra långsiktigt. Experter menar att när ett kompensationsmönster startar är det inte en fråga om ’om’ utan ’när’ en skada uppkommer.

Läkare och även politiker höjer nu rösterna om den skadliga inverkan sittandet har på våra kroppar och paralleller visar att för mycket sittande tar död på fler människor idag än vad rökning gör.

prehabilitation

Studier som stödjer Prehab